Πρόεδρος. – Η ημερήσια διάταξη προβλέπει τις προφορικές ερωτήσεις (B6-0241/2005 και B6-0232/2005) του κ. Bart Staes, εξ ονόματος της Επιτροπής Ελέγχου του Προϋπολογισμού, προς το Συμβούλιο και την Επιτροπή, σχετικά με τη συνεργασία εντός της αρμόδιας επί του προϋπολογισμού αρχής για τη διάθεση και τη δυνατή χρήση των πληρωμών βάσει της συμφωνίας μεταξύ Επιτροπής και κρατών μελών αφενός και Philip Morris αφετέρου για την καταπολέμηση της απάτης.
Bart Staes (Verts/ALE), συντάκτης. – (NL) Κύριε Πρόεδρε, κύριε Schmit, κύριε Borg, κυρίες και κύριοι, καταρχάς, θέλω να εξηγήσω το υπόβαθρο αυτών των δύο ερωτήσεων της Επιτροπής Ελέγχου του Προϋπολογισμού. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη χάνουν πολλές εκατοντάδες, αν όχι δισεκατομμύρια, ευρώ κάθε χρόνο λόγω της απώλειας εσόδων από φόρους κατανάλωσης, ΦΠΑ και δασμούς εξαιτίας του παράνομου λαθρεμπορίου προϊόντων καπνού. Κάθε εμπορευματοκιβώτιο λαθραίων τσιγάρων κοστίζει στις ευρωπαϊκές και εθνικές αρχές απώλεια εσόδων περίπου 1,5 εκατομμυρίου ευρώ. Κατά τα έτη 1995 και 1996, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ηγήθηκε της καταπολέμησης αυτού του είδους απάτης και θέσπισε μια επιτροπή διερεύνησης η οποία, υπό την προεδρία του John Tomlinson και με εισηγητή τον Edward Kellett-Bowman, κατήρτισε κατάλογο των προβλημάτων που εμφανίζονται κατά τη διαμετακόμιση και πρότεινε λύσεις σε αυτά τα προβλήματα. Η επιτροπή διερεύνησης επισκέφθηκε τους λιμένες της Αμβέρσας και του Ρότερνταμ και μελέτησε προσεκτικά τις τεχνικές απάτης που χρησιμοποιούσαν οι εγκληματικές οργανώσεις, οι οποίες συχνά είχαν χαρακτηριστικά Μαφίας, για να αποφεύγουν τις νόμιμες φορολογικές τους υποχρεώσεις. Επαναλαμβάνω ότι οι πρακτικές χαρακτηρίζουν τη δράση της Μαφίας και, τα τελευταία χρόνια, έχουν προκαλέσει απώλειες ζωών· έχουν διαπραχθεί δολοφονίες, έχουν εκφοβιστεί και δωροδοκηθεί αξιωματούχοι, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις υπήρχαν πολιτικοί οι οποίοι συνεργάζονταν στενά με τους εγκληματίες.
Το θαυμάσιο έργο της επιτροπής διερεύνησης, το ερευνητικό έργο των υπηρεσιών μας για την καταπολέμηση της απάτης, των UCLAF και OLAF, καθώς και της ομάδας εργασίας για την απάτη στα τσιγάρα, και η προσεκτική συνεργασία μεταξύ των τελωνειακών και αστυνομικών αρχών οδηγούν τώρα στην εξάρθρωση σημαντικών δικτύων. Τον Νοέμβριο του 2000, η Κοινότητα κατέθεσε αστική αγωγή στο δικαστήριο της Νέας Υόρκης κατά των καπνοβιομηχανιών Philip Morris και RJ Reynolds βάσει της υποψίας συμμετοχής τους σε λαθραία εισαγωγή τσιγάρων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Δέκα κράτη μέλη συμμετείχαν σε αυτή την αγωγή μεταξύ Ιανουαρίου και Απριλίου του 2001.
Τα αποδεικτικά στοιχεία που εμφανίστηκαν στο δικαστήριο εις βάρος της Philip Morris υποχρέωσαν αυτόν τον γίγαντα της καπνοβιομηχανίας να υπογράψει συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η εν λόγω πολυετής συμφωνία υπογράφηκε στις 9 Ιουλίου 2004 και αποσκοπεί στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου και της πλαστογραφίας στον τομέα των τσιγάρων κατά τρόπο αποτελεσματικό. Συγχρόνως, θέτει τέρμα στη νομική διαμάχη μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Philip Morris. Η συμφωνία ορίζει ότι η Philip Morris οφείλει να καταβάλλει σημαντικά ποσά –ύψους έως και 1,5 δισ. ευρώ– σε τραπεζικό λογαριασμό υπό τη διαχείριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μια περίοδο 12 ετών. Αποτελεί ορόσημο στον τομέα της πολιτικής καταπολέμησης της απάτης και διασφαλίζει ότι η Philip Morris και οι ευρωπαϊκές αρχές θα μπορέσουν να συνδυάσουν τις δυνάμεις τους και να συνεργαστούν πολύ στενότερα. Είναι πιθανόν αυτή η καινοτόμος προσέγγιση να οδηγήσει σε παρόμοιες συμφωνίες με τους άλλους δύο γίγαντες της καπνοβιομηχανίας, τη «British American Tobacco» και τη «Japan Tobacco», στο εγγύς μέλλον.
Η αρμόδια για τον προϋπολογισμό αρχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει δύο σκέλη, το Συμβούλιο των Υπουργών και το Κοινοβούλιο. Ως μέλη του Κοινοβουλίου, ενδιαφερόμαστε άμεσα για τον τρόπο με τον οποίο η Επιτροπή και τα κράτη μέλη θα χειριστούν αυτή την απρόσμενη, αλλά σημαντική μεταστροφή. Σύμφωνα με υψηλόβαθμους αξιωματούχους του Συμβουλίου, η μερίδα του λέοντος των χρημάτων της Philip Morris θα καταλήξει στα ταμεία των επιμέρους κρατών μελών. Όπως φαίνεται, το 10% θα δοθεί στην Επιτροπή, ενώ τα δέκα κράτη μέλη που μετείχαν στην αγωγή θα λάβουν το 90%. Μπορούν το Συμβούλιο και η Επιτροπή να επιβεβαιώσουν αυτή την κατανομή;
Σε αυτό το πλαίσιο, τα κράτη μέλη εμφανίζονται, πράγματι, να ενεργούν ως απλοί καιροσκόποι και μέτριοι λογιστές. Κατά τη γνώμη μου, η μοιρασιά 10%-90% φαίνεται να υποτιμά τις προσπάθειες της Επιτροπής και της OLAF, γιατί τι θα συμβεί με αυτά τα χρήματα; Ουσιαστικά, πρέπει να χρησιμοποιηθούν κατά κύριο λόγο για την καταπολέμηση της απάτης. Γνωρίζω πολύ καλά ότι η περίφημη δέσμευση πόρων για συγκεκριμένες δραστηριότητες θεωρείται ανεπιθύμητη από την αρμόδια για τον προϋπολογισμό αρχή, όμως θεωρώ ότι είναι τουλάχιστον εύλογο να αναλάβουν το Συμβούλιο και η Επιτροπή την πολιτική δέσμευση έναντι του παρόντος Σώματος να χρησιμοποιήσουν σημαντικό τμήμα αυτού του ποσού για την καταπολέμηση της απάτης και της πλαστογραφίας. Είναι διατεθειμένη η Επιτροπή να καταρτίσει ένα σχέδιο δράσης και μια πρόταση για ένα δημοσιονομικό κονδύλιο το οποίο θα αφορά την αντιμετώπιση αυτού του θέματος; Μπορούν να επιτευχθούν πάρα πολλά, όπως η ενίσχυση της διασυνοριακής συνεργασίας, η αύξηση του αριθμού των υπολογιστών στα σύνορα, η αύξηση του αριθμού και η βελτίωση της εκπαίδευσης των
υπαλλήλων που είναι επιφορτισμένοι με τη διενέργεια των ελέγχων, η ενίσχυση των τελωνειακών υπηρεσιών, η επένδυση στην έρευνα και τον εντοπισμό, η βελτίωση της αποτελεσματικότητας της πολιτικής παρακολούθησης και η αύξηση του προσωπικού της OLAF.
Πρέπει, συνεπώς, να εστιάσουμε την προσοχή μας στον τρόπο δαπάνης των χρημάτων και όχι απλώς στην κατανομή τους. Το θέμα δεν είναι μόνο σε ποιον ανήκουν τα χρήματα· πρέπει επίσης να μεριμνήσουμε για τη βέλτιστη χρησιμοποίησή τους. Αναμένω δε μια έκθεση προόδου από την Επιτροπή, ίσως κεκλεισμένων των θυρών, σχετικά με τις διαπραγματεύσεις με τις καπνοβιομηχανίες «British American Tobacco» και «Japan Tobacco».
Τέλος, σε αυτή μόνο τη βάση, καθώς και στη βάση των συμφωνιών που θα συνάψουμε, μπορούμε να συνεχίσουμε τον διάλογο. Από το Συμβούλιο, αναμένουμε ιδέες οι οποίες θα υπερβαίνουν τη λογιστική λογική και προτάσεις για τη συνετή εκμετάλλευση αυτών των χρημάτων. Ποια είναι η απάντηση του Συμβουλίου και της Επιτροπής επ’ αυτού;
Nicolas Schmit, Προεδρεύων του Συμβουλίου. (FR) Θέλω καταρχάς να υπενθυμίσω ότι το Συμβούλιο προσδίδει πολύ μεγάλη σημασία στην προστασία των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θέλω επίσης να διαβεβαιώσω τον αξιότιμο βουλευτή ότι το Συμβούλιο συμφωνεί πλήρως με την αναγκαιότητα της ανάπτυξης του αγώνα ενάντια σε κάθε μορφής λαθρεμπόριο, που αναπτύχθηκε τα τελευταία χρόνια. Σε αυτό το πλαίσιο, πρέπει να εκφράσουμε τη χαρά μας για τη συμφωνία που συνήφθη μεταξύ της Επιτροπής, δέκα κρατών μελών και της εταιρείας Philip Morris.
Ωστόσο, όσον αφορά την κατανομή και χρήση του ποσού που αναφέρετε και που θεωρώ δίκαια, θέλω να υπενθυμίσω ότι πρόκειται για μια συμφωνία που έχει συναφθεί μεταξύ της Επιτροπής και δέκα κρατών μελών, πράγμα που σημαίνει ότι το Συμβούλιο, ως θεσμικό όργανο, δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος σε αυτόν τον φάκελο. Ωστόσο, μπορώ να σας πληροφορήσω ότι ήδη ξεκίνησαν συζητήσεις ανάμεσα στην Επιτροπή και αυτά τα δέκα κράτη μέλη αναφορικά με την κατανομή των πόρων. Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι στο πλαίσιο του άριστου πνεύματος συνεργασίας μεταξύ των θεσμικών μας οργάνων, το Συμβούλιο δεν θα παραλείψει να σας κρατήσει ενήμερους για την εξέλιξη αυτού του φακέλου με βάση τις πληροφορίες τις οποίες θα λάβουμε.
Αναφέρεστε στο ζήτημα της χορήγησης μέρους αυτού του ποσού στον κοινοτικό προϋπολογισμό. Σε περίπτωση που μέρος αυτών των πόρων επανέλθει στον κοινοτικό προϋπολογισμό, το αντίστοιχο ποσό θα πρέπει να εγγραφεί στα έσοδα σύμφωνα με την ισχύουσα δημοσιονομική διαδικασία. Αν αυτοί οι πόροι χρησιμοποιούνταν για την υλοποίηση δράσεων καταπολέμησης της απάτης, όπως προτείνετε, θα εναπόκειται στην Επιτροπή να παρουσιάσει, εφόσον το κρίνει σκόπιμο, προτάσεις για τις οποίες το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο –οι δύο κλάδοι της αρμόδιας για τον προϋπολογισμό αρχής– θα κληθούν να αποφανθούν αμέσως μόλις κατατεθεί αυτή η πρόταση.
Το Συμβούλιο έλαβε σοβαρά υπόψη, όπως επισημαίνετε, ότι η συμφωνία προβλέπει τη δυνατότητα των κρατών μελών να χρησιμοποιούν αυτούς τους πόρους για τη χρηματοδότηση δράσεων καταπολέμησης της απάτης. Το Συμβούλιο θέλει να υπενθυμίσει ότι αυτοί οι πόροι –εφόσον πρόκειται για αγώνα κατά της εθνικής διασπάθισης των πόρων, που επιστρέφονται στους εθνικούς προϋπολογισμούς– εμπίπτουν στην αποκλειστική αρμοδιότητα των αντίστοιχων κρατών μελών.
Joe Borg, μέλος της Επιτροπής. – (EN) Κύριε Πρόεδρε, θέλω, καταρχάς, να ευχαριστήσω το Κοινοβούλιο για τη στήριξη και τις προσπάθειές του, οι οποίες αποκορυφώθηκαν με τη σύναψη συμφωνίας κατά της απάτης με τη Phillip Morris International στις 9 Ιουλίου 2004. Η εν λόγω συμφωνία περιλαμβάνει την καταβολή 1,25 δισ. δολαρίων ΗΠΑ στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα και στα κράτη μέλη της σε μια περίοδο 12 ετών. Η συμφωνία υπογραμμίζει τη σημασία των πολιτικών κατά της απάτης και θεωρείται μια σπουδαία επιτυχία της Επιτροπής και της OLAF.
Μετά την υπογραφή της συμφωνίας, η Επιτροπή επεσήμανε ότι έπρεπε να τη συνυπογράψουν και τα υπόλοιπα κράτη μέλη. Η Αυστρία, η Ιρλανδία, η Μάλτα και η Πολωνία την υπέγραψαν προσφάτως και ευελπιστούμε ότι σύντομα θα τις ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα κράτη μέλη. Ευελπιστούμε επίσης ειλικρινά ότι η συμφωνία Phillip Morris θα μπορέσει να αποτελέσει πρότυπο για παρόμοιες συμφωνίες με άλλες εταιρείες.
Η Επιτροπή, εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, και των δέκα κρατών μελών τα οποία συνυπέγραψαν τη συμφωνία κατά της λαθρεμπορίας και της απάτης με τη Philip Morris International, θα αποφασίσει τώρα τον τρόπο διάθεσης αυτών των κεφαλαίων. Οι συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη και η Επιτροπή έχει επανειλημμένα τονίσει την ανάγκη επίτευξης συμφωνίας σχετικά με την κατανομή των ποσών που πρόκειται να διατεθούν. Στο πλαίσιο αυτό, εκφράζουμε την ευγνωμοσύνη μας στο Κοινοβούλιο για τις προσπάθειές του να εξασφαλιστεί επαρκές ποσό για τον προϋπολογισμό της Επιτροπής.
Η συμφωνία έχει σκοπό να συμβάλει στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου και της απάτης. Ορίζει ότι οι χρηματικές καταβολές μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως πηγή περαιτέρω χρηματοδότησης των πρωτοβουλιών κατά του λαθρεμπορίου και της απάτης. Ωστόσο, δεν προβλέπει συγκεκριμένες υποχρεώσεις ως προς τη χρήση τους.
Στην έκθεση Bösch για την καταπολέμηση της απάτης, η οποία εγκρίθηκε μόλις εχθές, το Κοινοβούλιο καλεί την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να χρησιμοποιήσουν τα συσσωρευμένα ποσά που προκύπτουν από τη συμφωνία για τη χρηματοδότηση μέτρων για την καταπολέμηση της λαθρεμπορίας τσιγάρων, περιλαμβανομένων δραστηριοτήτων κατά της πλαστογραφίας.
Οι πόροι που θα λάβει η Ευρωπαϊκή Κοινότητα βάσει της συμφωνίας θα εισαχθούν στον κοινοτικό προϋπολογισμό ως μη δεσμευμένοι πόροι, σύμφωνα με τους κανόνες του ισχύοντος δημοσιονομικού κανονισμού. Ο κοινοτικός νομοθέτης και η αρμόδια για τον προϋπολογισμό αρχή μπορούν, ωστόσο, να αποφασίσουν την ανάπτυξη ενός νέου προγράμματος ή την επέκταση ενός εφαρμοζόμενου προγράμματος.
Η Επιτροπή θεωρεί ότι η Κοινότητα δικαιούται να λάβει ικανό μερίδιο των πόρων, το οποίο θα συνάδει με τις αρχές του κοινοτικού συστήματος ιδίων πόρων.
Η Επιτροπή συζητά την κατανομή των πόρων με τα δέκα κράτη μέλη και είναι βέβαιη ότι μπορεί σύντομα να επιτευχθεί συμφωνία. Τον Δεκέμβριο του 2004 ο Επίτροπος Kallas έστειλε επιστολή στους Υπουργούς Οικονομίας και συγκάλεσε δύο διασκέψεις για το θέμα. Οριστική συμφωνία δεν έχει, ωστόσο, επιτευχθεί ακόμη. Το ζήτημα του μεριδίου που πρέπει να διατεθεί στον κοινοτικό προϋπολογισμό εξαρτάται από τη λύση που θα εξευρεθεί ως προς την κατανομή των πόρων μεταξύ των κρατών μελών.
Η Επιτροπή επιδιώκει ενεργά την επίτευξη οριστικού συμβιβασμού.
Valdis Dombrovskis, εξ ονόματος της Ομάδας PPE-DE. – (LV) Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι, το λαθρεμπόριο και η αποφυγή καταβολής δασμών είναι προβλήματα τα οποία επηρεάζουν όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Για ευνόητους λόγους, το πρόβλημα της παράνομης κυκλοφορίας αγαθών στα οποία μπορούν να επιβληθούν ειδικοί φόροι κατανάλωσης είναι ιδιαιτέρως επίκαιρο. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς των κρατών μελών, το 2003 ο κοινοτικός προϋπολογισμός υπέστη απώλεια περίπου 200 εκατομμυρίων ευρώ μόνο από το λαθρεμπόριο τσιγάρων. Οι απώλειες που υπέστησαν οι προϋπολογισμοί των κρατών μελών είναι πολύ μεγαλύτερες. Βεβαίως, τόσο οι φορολογικές αρχές των κρατών μελών όσο και η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF) έχουν καταβάλει μεγάλες προσπάθειες για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου τσιγάρων. Συνεπώς, η πρωτοβουλία συνδυασμού των δυνάμεών μας για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου τσιγάρων σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιτυγχάνοντας τη συμμετοχή και των νόμιμων καπνοβιομηχανιών, πρέπει να χαιρετιστεί.
Η συμφωνία συνεργασίας την οποία συνήψαν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και διάφορα κράτη μέλη της ΕΕ με τη Philip Morris International είναι το πρώτο παράδειγμα μιας τέτοιας συνεργασίας. Η συμφωνία ορίζει ότι η Philip Morris International θα βελτιώσει το σύστημα διανομής τσιγάρων που εφαρμόζει και θα προσφέρει λεπτομερέστερη ενημέρωση στις φορολογικές και διωκτικές αρχές των κρατών μελών, στοιχείο αναγκαίο για την αποτελεσματική καταπολέμηση του λαθρεμπορίου τσιγάρων. Εκτός αυτού, για μια περίοδο 12 ετών, η Philip Morris International θα καταβάλλει 1,25 δισ. δολάρια ΗΠΑ στους προϋπολογισμούς της ΕΕ και των κρατών μελών. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θεωρεί ότι, ιδεωδώς, όλοι αυτοί οι πόροι, ή έστω το μεγαλύτερο τμήμα τους, πρέπει να διατεθεί για την καταπολέμηση και την πρόληψη του εμπορίου παράνομων προϊόντων καπνού.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ως ένας από τους κλάδους της κοινοτικής δημοσιονομικής αρχής, θεωρεί ότι το Κοινοβούλιο πρέπει να μετέχει στη λήψη αποφάσεων σχετικά με τη διάθεση και χρήση αυτών των πόρων. Θεωρούμε ότι τα κράτη μέλη τα οποία δεν έχουν ακόμη συνυπογράψει αυτή τη συμφωνία, ιδίως τα νέα κράτη μέλη, οφείλουν να σταθμίσουν σοβαρά το ενδεχόμενο να το πράξουν. Η παροχή ακριβέστερης πληροφόρησης και επιπλέον οικονομικών πόρων θα καταστήσει εφικτή την αποτελεσματικότερη καταπολέμηση του λαθρεμπορίου τσιγάρων και τη βελτίωση της είσπραξης των φόρων κατανάλωσης. Παρόμοιες συμφωνίες θα μπορούσαν να συναφθούν και με άλλες καπνοβιομηχανίες, ας ελπίσουμε δε ότι αυτό το προηγούμενο θα ενθαρρύνει επίσης την υπογραφή αντιστοίχων συμφωνιών με βιομηχανίες παραγωγής άλλων αγαθών τα οποία υπόκεινται σε ειδική φορολογία, όπως το αλκοόλ.
Herbert Bösch, εξ ονόματος της Ομάδας PSE. – (DE) Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι, θα ήθελα καταρχάς να ευχαριστήσω θερμά τον εισηγητή, τον άνθρωπό μας στην Επιτροπή Ελέγχου του Προϋπολογισμού, για την πρωτοβουλία αυτήν.
Όπως ήδη ανέφερε ο κ. Επίτροπος, ασχοληθήκαμε κυρίως με το λαθρεμπόριο τσιγάρων σε μία έκθεση που εγκρίθηκε χθες από το Σώμα. Πρόκειται για ένα από τα πολύ μεγάλα προβλήματα που έχουμε αυτόν τον καιρό στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό οφείλεται και στο ότι οι Υπουργοί Οικονομικών, όταν δεν έχουν πια χρήματα, έχουν την θαυμάσια έμπνευση να αυξάνουν τους φόρους του καπνού. Ωστόσο, έχουν τελικά λιγότερα χρήματα στην τσέπη τους από πρωτύτερα, επειδή ξαφνικά κατακλύζουν την χώρα παράνομα τσιγάρα. Πρόκειται για ένα κόκκινο χαλί που τα κράτη μέλη στρώνουν στο οργανωμένο έγκλημα – και πρέπει να πω ότι αυτό εν μέρει γίνεται με απόλυτη επίγνωση.
Όπως ήδη αναφέρθηκε, έχουμε μία συμφωνία που συνήφθη με πρωτοβουλία της Επιτροπής και της OLAF. Αυτό είναι θαυμάσιο, όπως όμως είπε ο εισηγητής, έχει μία αχίλλειο πτέρνα, αφού δεν έχουμε ορίσει στη συμφωνία τι θα γίνουν τα χρήματα. Αίτημα του Κοινοβουλίου είναι ότι πρέπει, εάν συναφθούν μελλοντικά παρόμοιες συμφωνίες, να ορίζεται ένας τρόπος διανομής των χρημάτων.
Κατά τα άλλα, κύριε Schmit, θεωρώ κι εγώ ότι πρέπει να συζητηθεί στο Συμβούλιο τι θα γίνει με αυτά τα χρήματα. Αυτό δεν μπορούμε να το αφήσουμε έτσι απλά στο εκάστοτε κράτος μέλος. Υπάρχει μεγάλη έλλειψη προσωπικού στις τελωνειακές αρχές, καθώς και στην μηχανογράφηση πολλών τελωνειακών υπηρεσιών. Αυτό πρέπει να το εξετάσει με σοβαρότητα και το δικό σας θεσμικό όργανο. Περιμένουμε να χρησιμοποιηθούν αυτά τα χρήματα, όταν καταβληθούν, για ειδικούς σκοπούς. Ευχαριστώ τον εισηγητή μας κ. Staes για την πρωτοβουλία αυτή.
Szabolcs Fazakas (PSE). – (HU) Όπως ο συνάδελφός μου, κ. Dombrovskis, ζήτησα και εγώ την ευκαιρία να μιλήσω πολύ σύντομα εξ ονόματος των νέων κρατών μελών τα οποία επηρεάζονται από αυτή την υπόθεση. Όπως όλοι γνωρίζουν, η Ουγγαρία βρίσκεται στο κέντρο ή, όπως λέμε, στην καρδιά της Ευρώπης. Αυτό σημαίνει ότι βρίσκεται στο σταυροδρόμι μεταξύ του Βορρά και του Νότου, της Ανατολής και της Δύσης, ένα σταυροδρόμι το οποίο δεν χρησιμοποιείται μόνο για το νόμιμο εμπόριο αγαθών, αλλά και για το λαθρεμπόριο αγαθών όπως, μεταξύ άλλων, τσιγάρα, ναρκωτικά και αλκοόλ. Η καταπολέμηση και ο τερματισμός του λαθρεμπορίου υπήρξε σημαντικό θέμα για τη χώρα μας ακόμη και πριν από την ένταξή της στην ΕΕ· μετά την ένταξη, ωστόσο, έχουμε μετατραπεί σε ένα είδος αναχώματος για την προάσπιση της Ευρώπης.
Για τον λόγο αυτόν, αισθανθήκαμε ιδιαίτερη ικανοποίηση όταν πληροφορηθήκαμε αυτή την υποδειγματική και σημαντική συμφωνία με την Philip Morris International, χάρη στην αποφασιστική δράση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της OLAF. Θεωρούμε δε πολύ σημαντικό το γεγονός ότι μπορεί να επεκταθεί και στα νέα κράτη μέλη, παρότι η Επιτροπή έχει υπογράψει τη συμφωνία εξ ονόματος μόνο δέκα κρατών μελών. Αυτό σημαίνει ότι τα πλεονεκτήματα που δημιουργεί στον αγώνα κατά του λαθρεμπορίου και της απάτης –ήτοι επαγγελματική, τεχνική και οικονομική στήριξη από την ΕΕ και την OLAF– τίθενται πλέον και στη δική μας διάθεση. Μας ικανοποίησε επίσης το γεγονός ότι, αναγνωρίζοντας την ιδιαίτερη θέση μας, η OLAF ξεκίνησε επαφές με τις ουγγρικές αρχές και αναπτύσσει αυτή την αμοιβαία επωφελή συνεργασία, η οποία προστατεύει συγχρόνως και τα ευρωπαϊκά και τα ουγγρικά συμφέροντα.
Joe Borg, μέλος της Επιτροπής. – (EN) Κύριε Πρόεδρε, το θέμα αυτό είναι περίπλοκο και σημαντικό. Βρισκόμαστε σε διαπραγματεύσεις με τα κράτη μέλη σε μια προσπάθεια επίτευξης συμφωνίας. Για μία ακόμη φορά θέλω να ευχαριστήσω το Σώμα για τη στήριξη της θέσης μας.
Ζητήσατε συγκεκριμένα την εστίαση των πόρων που θα διατεθούν βάσει της συμφωνίας σε προγράμματα καταπολέμησης της απάτης. Γνωρίζετε πολύ καλά, όπως ανέφερα στα προηγούμενα σχόλιά μου, ότι αυτοί οι πόροι δεν εντάσσονται στον προϋπολογισμό. Οι προσπάθειές μας επί του παρόντος παραμένουν εστιασμένες στη σύναψη συμφωνίας σχετικά με τον τρόπο κατανομής των πόρων, όχι μόνο μεταξύ της Επιτροπής και των κρατών μελών αλλά και μεταξύ των επιμέρους κρατών μελών. Οι διαπραγματεύσεις υπήρξαν και παραμένουν δύσκολες, όμως είμαι βέβαιος ότι μπορούμε να επιλύσουμε το θέμα σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα.
Όσον αφορά τα προγράμματα στα οποία αναμένεται να διατεθούν οι πόροι, η Επιτροπή λαμβάνει υπόψη τη συναφή πρόταση, η οποία θα εξεταστεί αναμφίβολα την κατάλληλη χρονική στιγμή, αφού πρώτα καταλήξουμε σε συμφωνία για την κατανομή των πόρων. Η εν λόγω συμφωνία θα χρησιμοποιηθεί στη συνέχεια για τον ορισμό της κλίμακας κατανομής σε όλες τις παρόμοιες μελλοντικές συμφωνίες.
Πρόεδρος. – Η συζήτηση έληξε.
(Η συνεδρίαση διακόπτεται στις 18.10 και συνεχίζεται στις 18.15.)
ΠΡΟΕΔΡΙΑ ΤΗΣ κ. KAUFMANN
Αντιπροέδρου
Αντιπροέδρου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου