Η υπόθεση ήρθε στο φως μετά την κατάσχεση (Ιανουάριος του 2010) στο λιμάνι της Αιδηψού του πλοίου «Μitridat», το οποίο μετέφερε παράνομα 3.950.000 πακέτα τσιγάρα. Από την περαιτέρω διερεύνηση διαπιστώθηκε ότι μέσω ενός δικτύου ανύπαρκτων ή υπεράκτιων (offshore) εταιρειών διακινήθηκαν παρανόμως τσιγάρα μεγάλης αξίας. Οι διαφυγόντες δασμοί ανέρχονται σε 19.429.000 ευρώ.
Από το πόρισμα της προκαταρκτικής εξέτασης που έχει στη διάθεσή της η «Κ» προκύπτει ότι η ΣΕΚΑΠ, ύστερα από εισήγηση της Διεύθυνσης Εξαγωγών, υπέγραψε ιδιωτικό συμφωνητικό με εταιρεία ονόματι «VELMA» και έδρα τη Μόσχα. Στο διάστημα από τον Απρίλιο έως τον Οκτώβριο του 2009, από τη ΣΕΚΑΠ πωλήθηκαν στη «VELMA» προϊόντα καπνού αξίας 1.101.910 ευρώ. Στα σχετικά (συνολικά επτά) παραστατικά έγγραφα που βρέθηκαν από την έρευνα, ως παραλήπτης των τσιγάρων εμφανίζεται η εταιρεία International Marine Services, με έδρα την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.
Το ίδιο επαναλαμβάνεται στην περίπτωση του «Mitridat».
Το ΣΔΟΕ απηύθυνε αιτήματα στην Interpol και τους αστυνομικούς συνδέσμους στις πρεσβείες της Ελλάδας σε Μόσχα και Αλεξάνδρεια. Στις 21 Ιουνίου με έγγραφό της η Interpol ενημέρωσε το ΣΔΟΕ ότι η εταιρεία «VELMA» δεν υφίσταται στη Ρωσία, καθώς και ότι στη διεύθυνση όπου δήθεν βρίσκονταν τα γραφεία της εταιρείας διαμένει ένας συνταξιούχος. Αντίστοιχα, σύμφωνα με την απάντηση της ελληνικής πρεσβείας στο Κάιρο, η εταιρεία International Marine Services ναι μεν υπάρχει αλλά ως αποκλειστική δραστηριότητα έχει την εξαγωγή φρούτων και λαχανικών στην Ελλάδα.
Εταιρεία-φάντασμα
Οπως και στην περίπτωση του «Mitridat», τα τσιγάρα αγοράζονταν από την εταιρεία-φάντασμα και μεταφέρονταν με πλοία στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου δήθεν για λογαριασμό της International Marine. Από εκεί, επέστρεφαν σε λιμάνια της χώρας και με νταλίκες μεταφέρονταν σε χώρες της Ε.Ε. Η εταιρεία που επρόκειτο να παραλάβει τα 3,9 εκατ. πακέτα τσιγάρων του «Mitridat» είχε έδρα την πόλη Βάρνα της Βουλγαρίας. Ο ιδιοκτήτης της είναι καταχωρισμένος στα εγκληματολογικά αρχεία των βουλγαρικών Αρχών για πλαστογραφία πιστοποιητικών.
Στο πλαίσιο της έρευνας, καταθέσεις στους αξιωματούχους του ΣΔΟΕ έδωσαν συνολικά 14 υπάλληλοι, στελέχη και μέλη του Δ.Σ. της ΣΕΚΑΠ. Διαπιστώθηκε λοιπόν ότι από τη συνεργασία της Συνεταιριστικής Καπνοβιομηχανίας Ελλάδος με τρεις εταιρείες συμφερόντων του 55χρονου Α.Κ., είχε προκύψει οφειλή προς τη ΣΕΚΑΠ ύψους 2, 2 εκατ. ευρώ. Τα χρήματα διεκδίκησε η καπνοβιομηχανία.
Επειτα από διαπραγματεύσεις, ο Α.Κ. δέχθηκε να καταβάλει τα χρήματα σε 18 ισόποσες δόσεις με τον όρο η ΣΕΚΑΠ να συνάψει υποχρεωτικά σύμβαση για την εξαγωγή τσιγάρων με την εταιρεία... «VELMA»! Ως νόμιμος εκπρόσωπος της «VELMA» εμφανίστηκε ο 42χρονος Κ.Π., ο οποίος είναι συγγενής εξ αγχιστείας με τον 55χρονο Α.Κ.
Ο Κ.Π. κατέθεσε απολογητικό υπόμνημα στο οποίο, σύμφωνα με τις επισημάνσεις των αξιωματούχων του ΣΔΟΕ, «επί της ουσίας της υπόθεσης δεν αναφέρει τίποτα». Ποινικές ευθύνες αποδίδονται με βάση το πόρισμα και εις βάρος του πρώην διευθυντή εξαγωγών της ΣΕΚΑΠ. Ο 48χρονος Ι. Ζ. εισηγήθηκε, άλλωστε, την υπογραφή της σύμβασης με την εταιρεία-φάντασμα στη Ρωσία. Στο απολογητικό του υπόμνημα υποστήριξε ότι «καλύφθηκε από τις οικονομικές εγγυήσεις της “VELMA” για τις οποίες όμως δεν προσκόμισε κανένα στοιχείο», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη δικογραφία.
Εμβάσματα μέσω offshore εταιρειών
Οι πληρωμές της «VELMA» στη ΣΕΚΑΠ (εντοπίστηκαν τέσσερα εμβάσματα συνολικής αξίας 500.000 ευρώ) γίνονταν μέσω τριών υπεράκτιων εταιρειών με έδρα το Μπελίζ και τις Παρθένες Νήσους. To πόρισμα έχει ήδη διαβιβαστεί στην Εισαγγελία. Στις λίστες των ύποπτων για λαθρεμπόριο πλοίων της ευρωπαϊκής OLAF και της βρετανικής SOCA (Serious Organised Crime Agency) είναι καταχωρισμένο το πλοίο «Mitridat». Στη διάρκεια του 2010 μάλιστα και ενώ είχε προηγηθεί ο εντοπισμός και κατάσχεσή του στο λιμάνι της Αιδηψού, στις ελληνικές Αρχές διαβιβάστηκαν τρία επιπλέον πληροφοριακά δελτία για εμπλοκή του σε υπόθεση λαθρεμπορίας τσιγάρων.
Παρότι υπήρξε κινητοποίηση, σε καμία από αυτές τις περιπτώσεις δεν κατέστη εφικτό να βρεθεί από τις ελληνικές Αρχές. Μετά τον εντοπισμό του στο λιμάνι της Αιδηψού, το «Mitridat» κατασχέθηκε. Λίγες ημέρες αργότερα όμως, με απόφαση του Δικαστηρίου Χαλκίδας, επεστράφη στην ιδιοκτήτρια εταιρεία. Το σκεπτικό ήταν ότι το πλοίο δεν ανήκε σε κάποια από τις εμπλεκόμενες στην υπόθεση λαθρεμπορίας εταιρείες αλλά σε μια «τρίτη» που δεν είχε (άμεση) συμμετοχή στην υπόθεση.
Του Γιαννη Σουλιωτη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου