Τρίτη 28 Δεκεμβρίου 2010

Ας πούμε λοιπόν την Αλήθεια: Αυτό το Υπόμνημα έκανε Νόμο να επιτρέπεται η πώληση Γαλακτοκομικών Προϊόντων στα Περιπτερά (Στον κύριο Πλακόπουλο χάρισα τη δόξα)

ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΘΗΝΩΝ – ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΑΘΗΝΩΝ – ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΣΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
(Τμήμα Περιπτέρων – Κυλικείων – Σωματείων)
ΥΠΟΜΝΗΜΑ







Tου Γεωργίου Δούκα του Παναγιώτη, κατοίκου Άνω Γλυφάδος Αττικής, Λεωφόρος Βουλιαγμένης αριθ. 35.
Υπ’ όψιν: Γεωργίας Ηλιοπούλου, Τμηματάρχου
Συγκοινοποιούμενο:
1) Προς τη Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή και Υγειονομικού Ελέγχου (τμήμα εποπτείας ελέγχου Ανατολικού Τομέα Νομαρχίας Αθηνών).
2) Προς το Δήμο Ψυχικού, όπως εκπροσωπείται νομίμως από την αξιότιμη Κα Δήμαρχο αυτού.
3) Προς τον αξιότιμο κο Υφυπουργό Εθνικής Αμύνης.
4) Προς τον αξιότιμο κο Υπουργό Ανάπτυξης.
5) Προς την Ομοσπονδία Καπνοπωλών Περιπεριούχων Ελλάδος, όπως εκπροσωπείται νομίμως από τον αξιότιμο κο Κώστα Κόγια
6) Προς το Σωματείο Περιτπεριουχων Αττικής, όπως εκπροσωπείται νομίμως από τον αξιότιμο κο Γιάννη Πλακόπουλο
Σχετ.: Το με αριθμό πρωτοκόλλου 2872/13-10-2008 Έγγραφό Σας.
Θέμα: Ζητήματα υγειονομικών όρων λειτουργίας περιπτέρων.
Διατελώ μισθωτής του κείμενου στην οδό Διαμαντίδου αριθ. 44 (Β’ Πλατεία Ψυχικού) περιπτέρου, δυνάμει της με αριθμό πρωτ. 2414/7-11-2005 αποφάσεως του κ. Αντινομάρχη Αθηνών (σχετ. 1). Προσφάτως, κοινοποιήθηκε στη δικαιούχο εκμεταλλεύσεως του παραπάνω περιπτέρου Θ.Π. Θεοδώρα Καλυβιώτου του Γεωργίου, κάτοικο Χαλανδρίου Αττικής, το παραπάνω αναφερόμενο σχετικό έγγραφό σας, το οποίο εκ παραδρομής απευθύνατε προς την προηγούμενη μισθώτρια του παραπάνω περιπτέρου ετερόρρυθμη εταιρεία με την επωνυμία «Ιωάννης Σταματόπουλος & ΣΙΑ Ε.Ε.». Επί των θεμάτων συμμόρφωσης του περιπτέρου μου με τις κείμενες υγειονομικές διατάξεις, τα οποία εγείρει το παραπάνω έγγραφο κατά εσφαλμένη και πλημμελή ερμηνεία του περιεχομένου τους, θα επιθυμούσα να σας γνωστοποιήσω τα κάτωθι:
1) Με το άρθρο 47 παρ. 1 και 3 της με αριθμό Α1β/8577/1983 Υγειονομικής Διατάξεως, επετράπη στα καταστήματα ψιλικών και στα περίπτερα θυμάτων και αναπήρων πολέμου, υπό τις τασσόμενες από την παραπάνω διάταξη προϋποθέσεις, η διάθεση προς το κοινό προϊόντων υγειονομικού ενδιαφέροντος, και ειδικότερα παγωτών, εμφιαλωμένων και εγκυτιωμένων αναψυκτικών ποτών, εμφιαλωμένων ή εγκυτιωμένων μπυρών και προϊόντων έτοιμου καφέ, με εξαίρεση τους εμφιαλωμένους ή εγκυτιωμένους, σακχαρούχους ή μη φυσικούς ή συμπυκνωμένους χυμούς εσπεριδοειδών ή άλλους χυμούς φρούτων ή λαχανικών.
Με την παραπάνω διάταξη διευρύνθηκε το οριζόμενο από το άρθρο 15 του Ν.Δ. 1044/1971 και το υπ’ αριθμόν 412/1973 Προεδρικό Διάταγμα αντικείμενο εμπορίας όλων των επιχειρήσεων ψιλικών ειδών, το οποίο μέχρι τότε δε συμπεριλάμβανε προϊόντα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, αναγνωρίστηκε από τον νομοθέτη ρητά η δυνατότητα ασφαλούς και υγιεινής αποθήκευσης και συντήρησης, αλλά και διάθεσης στο κοινό των παραπάνω προϊόντων από τις επιχειρήσεις ψιλικών ειδών. Ταυτόχρονα, ετέθησαν χάριν του δημοσίου συμφέροντος και ειδικότερα της δημόσιας υγείας προϋποθέσεις διάθεσής τους, καθώς αυτή μέχρι τότε ήδη γινότανε από τις επιχειρήσεις αυτές, πλην όμως ανεξέλεγκτα. Επίσης, εκδηλώθηκε έμπρακτα η νομοθετική πρόνοια για την αρτιότερη εξυπηρέτηση του καταναλωτικού κοινού, λόγω της καταλληλότητας των καταστημάτων αυτών να διαθέτουν τα παραπάνω προϊόντα στο κοινό ευχερέστερα, εξαιτίας του αντικειμένου τους, της διασποράς τους, του μεγάλου αριθμού τους και των συνθηκών λειτουργίας τους, σε σχέση με ετεροειδή καταστήματα (ζαχαροπλαστεία, super market κ.τ.λ.).
Οι παραπάνω ρυθμίσεις είναι ενιαίες και κοινές για τα περίπτερα θυμάτων και αναπήρων πολέμου και τα καταστήματα ψιλικών, λόγω της συνάφειας του εμπορικού τους αντικειμένου, της ομοιότητας των συνθηκών λειτουργίας τους και της ταυτότητας του τρόπου αποθήκευσης και διάθεσης των προϊόντων αυτών, όπως άλλωστε επιβάλλει και η διασφάλιση του ελευθέρου και υγιούς μεταξύ τους ανταγωνισμού. Η μοναδική διαφοροποίηση εκδηλώνεται ως προς την τοποθέτηση των απαιτούμενων για τη διάθεσή τους ψυγείων, οι οποία είναι θεμιτή και δικαιολογημένη, λόγω του ειδικότερων συνθηκών λειτουργίας των αναπηρικών περιπτέρων, ως προς το χώρο εγκατάστασής τους και λειτουργίας τους, αλλά και την κατασκευή τους.
Με την με αριθμό Υ1/Γ.Π/οικ.94643 (ΦΕΚ 1384/Β’/2007) απόφαση, προστέθηκε εδάφιο 3 στην παραπάνω διάταξη, κατά το οποίο «Στα καταστήματα ψιλικών είναι δυνατόν να πωλούνται και παστεριωμένο γάλα και γιαούρτη σε τυποποιημένες μορφές, καθώς και μικρή ποσότητα τροφίμων σε τυποποιημένη μορφή, η συντήρηση των οποίων δεν απαιτεί ψύξη, με την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει επαρκής χώρος στο κατάστημα για το σκοπό αυτό».
Με την παραπάνω ρύθμιση εισάγεται αδικαιολόγητα και χωρίς να υπάρχει κανένας αντικειμενικός λόγος δυσμενής για τα περίπτερα διακριτική μεταχείριση, κατά παράβαση της συνταγματικά κατοχυρωμένης αρχής της ισότητας.
Όπως ειδικότερα έχει κριθεί «Επειδή η διάταξη του Α. 4 παρ. 1 του Συντάγματος 1975, η οποία ορίζει ότι «οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου» και καθιερώνει όχι μόνο την ισότητα των Ελλήνων έναντι του νόμου, αλλά και την ισότητα του νόμου έναντι αυτών, δεσμεύει των κοινό νομοθέτη και τον υποχρεώνει, όταν πρόκειται να ρυθμίσει ουσιωδώς όμοια πράγματα σχέσεις ή καταστάσεις και κατηγορίες προσώπων, να μη μεταχειρίζεται κατά τρόπο ανόμοιο τις περιπτώσεις αυτές, εισάγοντας εξαιρέσεις και κάνοντας διακρίσεις. Συνεπώς, αν γίνει με νόμο δικαιολογημένη ειδική ρύθμιση για μία κατηγορία προσώπων και αποκλειστεί, με αδικαιολόγητη δυσμενή διάκριση, από την ρ5ύθμιση αυτή, μία άλλη κατηγορία προσώπων, για την οποία συντρέχει ο ίδιος δικαιολογητικός λόγος ευνοϊκής μεταχειρίσεως, τότε η διάταξη που εισάγει τη δυσμενή αυτή διάκριση είναι ανίσχυρη ως αντισυνταγματική» (ΑΠ 497/1997, ΝοΒ 1998, 105).
Ο αποκλεισμός των περιπτέρων από την παραπάνω διάταξη εισάγει αυθαίρετη διακριτική μεταχείριση σε βάρος των περιπτέρων, και μάλιστα αντίθετο από το πνεύμα των παραπάνω διατάξεων, αφού δε συντρέχει κανένα γενικό και αντικειμενικό κριτήριο, σε συνάφεια προς το αντικείμενο της παραπάνω ρύθμισης, το οποίο να δικαιολογείται από συντρέχουσες ειδικές συνθήκες ή από λόγους που εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον ή ειδική νομοθετική σκοπιμότητα. Ειδικότερα:
1) Οι συνθήκες αποθήκευσης και διάθεσης των προϊόντων αυτών είναι οι ίδιες και στις δύο παραπάνω κατηγορίες επιχειρήσεων ψιλικών ειδών. Τα προς πώληση προϊόντα αποθηκεύονται σε επαγγελματικά ψυγεία, που πληρούν όλες τις συνθήκες και προδιαγραφές υγιεινής. Τα ψυγεία, μάλιστα, αυτά χρησιδανείζονται στις επιχειρήσεις αυτές από τις εταιρείες παραγωγής των προϊόντων αυτών, όχι μόνο για διαφημιστικούς λόγους, αλλά και εξαιτίας του εύλογου ενδιαφέροντός τους για την ασφαλή και υγιή διάθεσή τους στο κοινό.
2) Το αντικείμενο των δύο παραπάνω κατηγοριών επιχειρήσεων είναι το αυτό (τύπος, καπνικά, ψιλικά είδη), με αποτέλεσμα την νόθευση από την παραπάνω ρύθμιση του μεταξύ τους ανταγωνισμού, λόγω της διάθεσης από τα καταστήματα ψιλικών ευρύτερου κύκλου προϊόντων.
3) Η από κοινού διάθεση των παγωτών, δηλαδή εξίσου ευπαθών και ομοειδών προς το αντικείμενο της παραπάνω ρύθμισης (γαλακτοκομικών) προϊόντων από αμφότερες τις παραπάνω κατηγορίες επιχειρήσεων, και μάλιστα υπό τους αυτούς νόμιμους όρους και προϋποθέσεις επί σειρά ετών, αποδεικνύει έμπρακτα τη δυνατότητα διάθεσης και των παραπάνω προϊόντων από τα περίπτερα.
Κατά συνέπεια, η εισαγόμενη από την παραπάνω διακριτική μεταχείριση σε βάρος των περιπτέρων τυγχάνει ανίσχυρη ως αντισυνταγματική και η παραπάνω ρύθμιση πρέπει για την ταυτότητα του νομικού λόγου και ενόψει της εφαρμογής της αρχής της ισότητας πρέπει να ερμηνευθεί διασταλτικά, ώστε να συμπεριληφθούν και τα περίπτερα Θ.Π. και Α.Π. στο ρυθμιστικό της πεδίο.
Ενόψει των παραπάνω, με την παρούσα μας αιτούμεθα από την αρμόδια υγειονομική υπηρεσία, προς την οποία η παρούσα μας συγκοινοποιείται, να χορηγήσει σύμφωνα με την παραπάνω νομοθετική τροποποίηση άδεια προς το περίπτερό μας στην οποία να συμπεριλαμβάνεται η πώληση και των παραπάνω προϊόντων του εδαφίου β’ της παρ. 3 της παραπάνω υγειονομικής διάταξης, σε αντικατάσταση της ισχύουσας άδειας, έτσι ώστε να επαναλάβουμε νόμιμα τη διάθεση των αποσυρθέντων προσωρινά αυτών προϊόντων στο καταναλωτικό κοινό.
2) Το περίπτερό μας ανέκαθεν πληρούσε το σύνολο των τασσόμενων από την παραπάνω διάταξη υγειονομικών προϋποθέσεων, όπως αποδεικνύεται από την προσκομιζόμενη άδεια πώλησης των παραπάνω προϊόντων.
Η διάθεση επιπλέον προϊόντων υγειονομικού ενδιαφέροντος στο κοινό υπήρξε επιβεβλημένη από τις απαιτήσεις του, καθώς και από τις πολεοδομικές, χωροταξικές, γεωγραφικές και κοινωνικές ιδιαιτερότητες της περιοχής του Ψυχικού, στην οποία λειτουργεί το περίπτερό μας.
Η παραπάνω περιοχή είναι περιοχή αμιγούς κατοικίας, στερούμενη παντελώς εμπορικών καταστημάτων, καθώς και απομονωμένη από τους βασικούς οδικούς άξονες που την περιβάλλουν. Ως εκ τούτου, υπήρξε αδήριτη κοινωνική αναγκαιότητα, αλλά και απαίτηση του καταναλωτικού κοινού η διάθεση γαλακτοκομικών προϊόντων σε αυτό, διότι σε αντίθετη περίπτωση αυτό θα έπρεπε να διανύσει μεγάλες αποστάσεις για την καθημερινή προμήθειά τους, ως ειδών πρώτης και καθημερινής ανάγκης και μάλιστα άμεσα αναλωτών, και μάλιστα αποκλειστικά σε εργάσιμες ώρες λειτουργίας καταστημάτων.
Η διευκόλυνση την οποία παρείχαμε έτυχε ιδιαίτερης αποδοχής από το σύνολο των εργαζομένων καταναλωτών, αλλά και εκείνων που λόγω ειδικών αναγκών τους (υπερηλικία, ΑΜΕΑ κ.τλ.) στερούνται δυνατότητας συνεχούς και καθημερινής μετακίνησης. Επειδή λόγω των παραπάνω επισημάνσεών σας αποσύραμε προσωρινά τα προϊόντα αυτά, άμεσα αντιμετωπίσαμε τη δυσφορία του καταναλωτικού κοινού.
Σημειώνουμε ότι κατά τη διάθεση των προϊόντων αυτών δε σημειώθηκε καμία έκπτωση στις προϋποθέσεις υγιεινής, με τη χρήση του απαιτούμενου αριθμού κατάλληλων ψυγείων, την τακτική προμήθειά τους και χωρίς φειδώ του πρόσθετου λειτουργικού κόστους (π.χ. κατανάλωση ρεύματος, δημοτικά τέλη), προκειμένου να διατηρηθεί η υψηλή εμπορική υπόληψη του περιπτέρου μας. 3)
Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των χρησιμοποιούμενων ψυγείων, πρέπει να σημειωθούν τα ακόλουθα:
Σύμφωνα με τη διάταξη του Α. 13 παρ. 2 του Κώδικος Εσόδων Δήμων και Κοινοτήτων, όπως ισχύει «2. Τα τμήματα των κοινοχρήστων χώρων των οποίων επιτρέπεται η παραχώρησις της χρήσεως καθορίζονται δι’ αποφάσεως του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου».
Κατά συνέπεια, η κανονιστική αρμοδιότητα της παραχώρησης δικαιωμάτων χρήσεως σε κοινόχρηστους χώρους και η εξειδίκευση των παραχωρούμενων τμημάτων τους ανήκει αποκλειστικά και εξ ολοκλήρου στο κατά τόπον αρμόδιο δημοτικό συμβούλιο. Η αρμοδιότητα αυτή αναγνωρίστηκε στο παραπάνω διοικητικό όργανο, διότι είναι το πλέον κατάλληλο για την άσκησή της σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής διοικήσεως, αφού έχει τη δυνατότητα και οφείλει εντός των ορίων της παραπάνω εξουσιοδοτικής διατάξεως, αφού λάβει υπόψη τις τοπικές, γεωγραφικές και κοινωνικές ιδιαιτερότητες εκάστης περιοχής να εναρμονίζει πρακτικά το καλώς εννοούμενο συμφέρον των δικαιούχων παραχωρήσεως με το εύλογο συμφέρον των πολιτών για την χρήση και την πρόσβαση στους παραπάνω κοινόχρηστους χώρους.
Γι’ αυτόν τον λόγο, με το με Α. 47 παρ. 4 της παραπάνω υγειονομικής διάταξης, συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των δικαιολογητικών για τη χορήγηση της απαιτούμενης άδειας από την υγειονομική υπηρεσία βεβαίωση της οικείας δημοτικής αρχής ότι η τοποθέτηση των χρησιμοποιούμενων ψυγείων στο πεζοδρόμιο είναι σύμφωνη με τις διατάξεις της εκάστοτε ισχύουσας νομοθεσίας για τις προσόδους των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοικήσεως.
Ομοίως με τις διατάξεις των παραγράφων 5 και 6 της παραπάνω υγειονομικής διάταξης, τίθεται ως προϋπόθεση για την τοποθέτηση των ψυγείων εκτός του χώρου περιπτέρου η τοποθέτησή του κατ’ αυτόν τον τρόπο που δεν εμποδίζεται η κυκλοφορία των πεζών, δεν απαγορεύεται από τη σχετική νομοθεσία άλλης κρατικής αρχής και εφαρμόζονται οι διατάξεις της νομοθεσίας για τις προσόδους της Τοπικής Αυτοδιοικήσεως, δηλαδή καταβάλλονται τα επιβαλλόμενα δημοτικά τέλη.
Επίσης, ο αριθμός των ψυγείων που τοποθετούνται εκτός του περιπτέρου ορίζεται σε ένα για τα παγωτά και ένα για τα αναψυκτικά.
Από τη συνδυασμένη ερμηνεία των παραπάνω διατάξεων, προκύπτει ότι το αρμόδιο δημοτικό συμβούλιο έχει τη δυνατότητα παραχώρησης πρόσθετου κοινοχρήστου χώρου στο περίπτερο για την ανάπτυξή του, πέραν του οριζομένου από το κουβούκλιό του. Στην πράξη, η παραχώρηση αυτή απαντάται στις κατά περιοχή σχετικές αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων ως παραχώρηση τμήματος κοινοχρήστου χώρου κατά τετραγωνικά μέτρα, συναθροιζομένου στο χώρο του κουβουκλίου περιπτέρου.
Ενόψει της εναρμόνισης των παραπάνω διατάξεων, ο περιορισμός των τοποθετούμενων ψυγείων σε δύο από την υγειονομική διάταξη θα πρέπει να γίνει δεκτό ότι έχει εφαρμογή σε περιπτώσεις όπου δεν υφίσταται παραχώρηση πρόσθετου κοινοχρήστου χώρου στο περίπτερο για την ανάπτυξή του, αποτελεί δε κατώτατο αριθμό, με την έννοια ότι δεν μπορεί, με πρόσχημα ότι δεν έχει παραχωρηθεί τέτοιος κοινόχρηστος χώρος, να αποστερηθεί ο περιπτεριούχος τη δυνατότητα εγκατάστασης ψυγείων για τη διάθεση των παραπάνω προϊόντων.
Η λύση αυτή προκύπτει και από λογική ερμηνεία των παραπάνω διατάξεων, αφού η ακώλυτη πρόσβαση των πεζών στους κοινοχρήστους χώρους συνεκτιμάται κατά την λήψη της σχετικής απόφασης παραχώρησης.
Σε περίπτωση δε παραχώρησης τέτοιου πρόσθετου κοινόχρηστου χώρου, επαρκούς για την εγκατάσταση ψυγείων, δεν τίθεται θέμα εγκατάστασής τους εκτός του περιπτέρου, αφού αυτά θα εγκαθίστανται ουσιαστικά εντός του χώρου του περιπτέρου.
Όπως προκύπτει από την προσκομιζόμενη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Ψυχικού, αφού συνεκτιμήθηκαν οι τοπικές ιδιαιτερότητες της περιοχής, στην οποία υφίστανται επαρκής κοινόχρηστοι χώρου, καθώς και οι κοινωνικές της συνθήκες, όπως αυτές αναπτύχθηκαν παραπάνω, οι οποίες επιβάλλουν στα περίπτερα κομβικό ρόλο για την επαρκή εξυπηρέτηση του καταναλωτικού κοινού, χορηγήθηκε σε κάθε περίπτερο αντί του οριζομένου τέλους συνολικός χώρος δώδεκα (12) τετραγωνικών μέτρων για την ανάπτυξή του.
Κατά συνέπεια, τα καταγγελόμενα ως υπεράριθμα ψυγεία βρίσκονται εντός του χώρου του περιπτέρου μου και όχι εκτός αυτού, πλην του γεγονότος ότι δεν ενοχλούν τη διέλευση των παραπάνω πεζών ούτε η εγκατάστασή τους απαγορεύεται από κάποια άλλη διάταξη, με αποτέλεσμα να μην συντρέχει περίπτωση εφαρμογής του περιορισμού της παραπάνω διάταξης στον αριθμό των εγκατεστημένων ψυγείων.
Επίσης, το περίπτερό μας συμμορφούται με το σύνολο των διατάξεων για τις προσόδους των Δήμων, όπως προκύπτει από τα προσκομιζόμενα παραστατικά έγγραφα πληρωμής του απαιτούμενου τέλους.
4) Σε σχέση με το θέμα της επιβολής διοικητικών κυρώσεων λόγω παραβάσεως της παραπάνω υγειονομικής διάταξης, πρέπει να παρατηρηθούν τα ακόλουθα:
Καμία διάταξη νόμου δε θέτει ως προϋπόθεση για την λειτουργία περιπτέρου ή ως όρο για την ισχύ της χορηγηθείσας από την υπηρεσία σας άδειας εκμεταλλεύσεως την τήρηση της ως άνω υγειονομικής διατάξεως. Ωσαύτως, καμία διάταξη νόμου δεν αναγνωρίζει αρμοδιότητα στην υπηρεσία σας για την επιβολή διοικητικών κυρώσεων για την παράβαση των παραπάνω διατάξεων, ούτε προβλέπει τέτοιες διοικητικές κυρώσεις.
Διοικητικές κυρώσεις σε σχέση με την ισχύ της άδειας εκμεταλλεύσεως περιπτέρου λόγω παραβίασης της παραπάνω υγειονομικής διάταξης δεν μπορούν να θεμελιωθούν σε ερμηνευτικές συναγωγές από διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας για την παραχώρηση άδειας εκμεταλλεύσεως και εκμισθώσεως περιπτέρων (Ν.Δ. 1044/1971). Και αυτό αφ’ ενός διότι σε μία τέτοια περίπτωση θα έπρεπε να προβλέπονται ειδικά από διάταξη του παραπάνω νομοθετήματος, αφετέρου διότι η παραπάνω υγειονομική διάταξη, ως μεταγενέστερη και ειδική της νομοθεσίας σχετικά με την αδειοδότηση των περιπτέρων, κατισχύει αυτής.
Κατά συνέπεια, οι όποιες κυρώσεις για την παράβαση της παραπάνω υγειονομικής διατάξεως θα πρέπει να αναζητηθούν στο περιεχόμενο αυτής (παρ. 10 του άρθρου 47 της ίδιας υγειονομικής διατάξεως σε συνδυασμό με τις διατάξεις των άρθρων 5,6 και 55 αυτής και άρθρο 10 παρ. 11 ν. 2307/1995).
Η παραπάνω θέση εναρμονίζεται και με τις με αριθμούς 999.999/1985 και 7/2003 γνωμοδοτήσεις των αξιοτίμων Εισαγγελέων Πλημμελειοδικών Πειραιώς και Αρείου Πάγου αντίστοιχα (ΠοινΧρον 1986,219 και αδημοσίευτη).
Κατά τις παραπάνω γνωμοδοτήσεις, το περίπτερο δεν είναι κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος, κατά την έννοια του άρθρου 5 της με αριθμό ΑΙΒ/8577/83 υγειονομικής διατάξεως. Αντιθέτως, αποτελούν καταστήματα μη αμιγώς υγειονομικού ενδιαφέροντος, στα οποία παρέχεται η δυνατότητα, με το άρθρο 47 της παραπάνω υγειονομικής διατάξεως να πωλούν τα οριζόμενα από αυτήν προϊόντα υγειονομικού ενδιαφέροντος, υπό τον όρο ότι πληρούν τις τασσόμενες από την παραπάνω διάταξη προϋποθέσεις και είναι εφοδιασμένα με την απαιτούμενη άδεια της αρμοδίας αρχής. Ανεξάρτητα από την ποινική αντιμετώπιση της παράβασης της παραπάνω υγειονομικής διατάξεως, «στις περιπτώσεις αυτές, όταν δηλαδή διατίθενται προϊόντα χωρίς τους προβλεπόμενους όρους, από τα οποία μπορεί να προκληθεί βλάβη στην δημόσια υγεία από επιχειρήσεις που δεν είναι αμιγώς υγειονομικού ενδιαφέροντος (π.χ. Α. 47 της ίδιας υγειονομικής διάταξης) χωρίς την απαιτούμενη άδεια ή κατά ουσιώδη παράβαση της χορηγηθείσας άδειας(…μεταβολή των όρων αυτής….), είναι δυνατόν, παράλληλα προς τις προβλεπόμενες ποινικές κυρώσεις, να προβαίνουν, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 6 παρ. 9 της ως άνω Υγειονομικής Διάταξης ΟΧΙ ΣΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ, αλλά στη σφράγιση των ψυγείων ή των χώρων αποθήκευσης ή φύλαξης των προϊόντων, των οποίων η παρά τον νόμον διάθεση άνευ άδειας και εκείθεν των όρων ελέγχου υγιεινής εγκυμονεί κινδύνους για την δημόσια υγεία, αφού με τη σφράγιση θα επιτυγχάνεται η φύλαξη των πραγμάτων αυτών ώστε να μηνε ίναι δυνατή η περαιτέρω παράνομη διάθεσή τους».
Η παραπάνω λύση συμπορεύεται με το χαρακτήρα των περιπτέρων, ως επιχειρήσεων που δεν είναι αμιγώς υγειονομικού ενδιαφέροντος, αφού το αντικείμενο της εμπορίας τους δεν περιορίζεται ή εξαντλείται σε προϊόντα υγειονομικού ενδιαφέροντος, ώστε να ανακαλείται η άδεια λειτουργίας τους, αλλά επεκτείνεται και σε ετεροειδή προϊόντα (καπνικά, τύπος κ.τ.λ.). Έτσι, συμπορεύεται και με την αρχή της αναλογικότητας, αφού η παραπάνω κύρωση είναι πρόσφορη, επαρκής και συνεπαγόμενη τις λιγότερες δυνατές δυσμενείς επιπτώσεις για το διοικούμενο για την επίτευξη του σκοπού της αποτροπής διάθεσης τέτοιων προϊόντων στο κοινό χωρίς τις νόμιμες προϋποθέσεις, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη συνέχιση της λειτουργίας της επιχειρήσεως.
Έπειτα από τα παραπάνω, προκύπτει ότι ουδεμία κύρωση σχετική με την λειτουργία του περιπτέρου είναι αρμόδια να επιβάλει η υπηρεσία σας για την
παράβαση της παραπάνω υγειονομικής διάταξης και εκλείπει κάθε λόγος αποστολής του εγγράφου σας.
Κατόπιν των παραπάνω διασαφήσεων, σας παρακαλώ να μεριμνήσετε για την ορθή εφαρμογή των κείμενων διατάξεων.
ΑΘΗΝΑ, 14 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2008
Ο ΠΛΗΡΕΞΟΥΣΙΟΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
Ευάγγελος Παπαγιάννης
Ακαδημίας 63, Αθήνα
τηλ 210 3825215 fax 210-3819733


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου